KIRŞEHİR İLİ ÖZBAĞ BELDESİ ÜZERİNE-3
Bayat dolaylarındaki Yayla da, yaylak ve kışlaklar arasında geçen ve yarı
tarımcı, yerleşik hayata geçmiş toplulukları anlatmaktadır- 1958 yılında vuku
bulan sel baskınından zarar gören Kırşehir Vilâyetinin Kızılca ve örcün köyleri,
25 Mayıs 1959 tarihli ve 10213 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 7269 sayılı
Afetler Kanunu... yardım konusu,
1315 doğumlu, baba adı Hasan Mehmet Keskinkılıç
Örcün,
1315 doğumlu baba adı Hasan Ömer Bacaksız Örcün, 1315 Doğumlu
baba adı hasan Ömer Özçiçek Örcün, 1317 doğumlu baba adı Ali Kamil Şen Örcün,
1316
doğumlu baba adı Selim Mehmet Aydın Örcün'den olup yurt savunmasında gösterdiği
katkıdan İstiklal Madalyalı gazilerdir.-
Tüm gazilerimizi anarak;
Orcun, hendek
ve kale burcu demek, Örcün, söyleyiş kolaylığından değişiklikle Orcundan
evrildiği, yerleşmenin hendek ve kale gibi olma durumunu anlatmak için böyle
adlandırılmış olabileceği, Özbağ'ın içinden geçen oralara hayat veren coğrafi
eleman, Kılıçözü Çayının derin yatağı ve yüksekte kalan kaşlarından bu adın
ortaya çıkmış olabileceği, sürünün sıcakta yatağa toplanması anlamındaki örüme
gelmekten, Örcün şekline gelmiş olabileceği ya da Örücü, bu işle
meşgul olanlar anlamında, Örcün sülalesi, topluluğudur.
Keçi Kalesi adı, bir
geçitte olmayı anlatır, geçilen yerden keçi olmuş, zaten keçi sözcüğü de geç
geç'ten keçi olmuş, erkeğine de bazı bölgelerde teke yerine, erkeç denildiğine
rastlanır. Geçit kalesi-Keçi kalesi olmalı.
Kılıçözü adı ile ilgili, öz, yatak,
bölge anlamında, oradaki yoğunluğu anlatır. Değirmenözü, değirmenlerin çok
olduğu yer, bölge anlamında. Kılıç, kargı, durgun akan çay boylarında ve
bataklıklarda yetişen kamış, kargı biçim olarak kılıç gibi anlamından Kılıçözü
çayı-deresi denilmiş olmalı. Kılıçlar sülalesinin yoğun olarak mesken tuttuğu
bölgeden kaynaklan çay, dere de olması ihtimal.
SELAFUR
Bu çay bölgesinin
kışlamaya uygun olduğu, kuytuda ve hayvanlara içme suyu imkanı sunduğundan,
bugün bir adı kalan Selafur mevkii adının aslında oraları yurt tutan
Oğuz(Türkmen) boylarının uğraşlarının dil yaratmalarına yansımış, o coğrafyada
tutunmuş ve ilk adlandırmanın yerel ağız özelliklerinden farklılaşmış söz
varlıklarından olan Sel+ahır, sel+ahur, daha da bozularak, sel+ahur zamanla daha
da bozularak sel+afur ve en sonunda Selafur biçimine döndüğünden Selafur söz
varlığı, orada yaşayan ve ora ile aidiyeti olanların atalarının hayvancılık,
konar-göçerlikle ilgili bir kanıtıdır. Bayat dolaylarındaki Yayla da, yaylak ve
kışlaklar arasında geçen ve yarı tarımcı, yerleşik hayata geçmiş toplulukları
anlatmaktadır. Selafur, sel ağzındaki, selin bastığı yerdeki ahır anlamında,
Ağcaahurçukuru ve Ağcaahurlu mezraları 500 yıl önceleri de kayıtlı, ağca,
ağmaktan, yükselmek, yüksekteki, yukarıdaki ahur anlamı verir.
(...)
Eskişehir,
30 Kasım 2022, Seyfettin Ceylan
Fotoğraf, Özbağ Belediyesi sayfasından
alınmıştır
Yorumlar
Yorum Gönder