KIRŞEHİR İLİ ÖZBAĞ BELDESİ ÜZERİNE-3

Bayat dolaylarındaki Yayla da, yaylak ve kışlaklar arasında geçen ve yarı tarımcı, yerleşik hayata geçmiş toplulukları anlatmaktadır- 1958 yılında vuku bulan sel baskınından zarar gören Kırşehir Vilâyetinin Kızılca ve örcün köyleri, 25 Mayıs 1959 tarihli ve 10213 sayılı Resmi Gazetede yayımlanan 7269 sayılı Afetler Kanunu... yardım konusu, 

1315 doğumlu, baba adı Hasan Mehmet Keskinkılıç Örcün, 
1315 doğumlu baba adı Hasan Ömer Bacaksız Örcün, 1315 Doğumlu baba adı hasan Ömer Özçiçek Örcün, 1317 doğumlu baba adı Ali Kamil Şen Örcün, 
1316 doğumlu baba adı Selim Mehmet Aydın Örcün'den olup yurt savunmasında gösterdiği katkıdan İstiklal Madalyalı gazilerdir.- 

Tüm gazilerimizi anarak; 

Orcun, hendek ve kale burcu demek, Örcün, söyleyiş kolaylığından değişiklikle Orcundan evrildiği, yerleşmenin hendek ve kale gibi olma durumunu anlatmak için böyle adlandırılmış olabileceği, Özbağ'ın içinden geçen oralara hayat veren coğrafi eleman, Kılıçözü Çayının derin yatağı ve yüksekte kalan kaşlarından bu adın ortaya çıkmış olabileceği, sürünün sıcakta yatağa toplanması anlamındaki örüme gelmekten, Örcün şekline gelmiş olabileceği ya da Örücü, bu işle meşgul olanlar anlamında, Örcün sülalesi, topluluğudur. 

Keçi Kalesi adı, bir geçitte olmayı anlatır, geçilen yerden keçi olmuş, zaten keçi sözcüğü de geç geç'ten keçi olmuş, erkeğine de bazı bölgelerde teke yerine, erkeç denildiğine rastlanır. Geçit kalesi-Keçi kalesi olmalı. 

Kılıçözü adı ile ilgili, öz, yatak, bölge anlamında, oradaki yoğunluğu anlatır. Değirmenözü, değirmenlerin çok olduğu yer, bölge anlamında. Kılıç, kargı, durgun akan çay boylarında ve bataklıklarda yetişen kamış, kargı biçim olarak kılıç gibi anlamından Kılıçözü çayı-deresi denilmiş olmalı. Kılıçlar sülalesinin yoğun olarak mesken tuttuğu bölgeden kaynaklan çay, dere de olması ihtimal. 

SELAFUR 
Bu çay bölgesinin kışlamaya uygun olduğu, kuytuda ve hayvanlara içme suyu imkanı sunduğundan, bugün bir adı kalan Selafur mevkii adının aslında oraları yurt tutan Oğuz(Türkmen) boylarının uğraşlarının dil yaratmalarına yansımış, o coğrafyada tutunmuş ve ilk adlandırmanın yerel ağız özelliklerinden farklılaşmış söz varlıklarından olan Sel+ahır, sel+ahur, daha da bozularak, sel+ahur zamanla daha da bozularak sel+afur ve en sonunda Selafur biçimine döndüğünden Selafur söz varlığı, orada yaşayan ve ora ile aidiyeti olanların atalarının hayvancılık, konar-göçerlikle ilgili bir kanıtıdır. Bayat dolaylarındaki Yayla da, yaylak ve kışlaklar arasında geçen ve yarı tarımcı, yerleşik hayata geçmiş toplulukları anlatmaktadır. Selafur, sel ağzındaki, selin bastığı yerdeki ahır anlamında, Ağcaahurçukuru ve Ağcaahurlu mezraları 500 yıl önceleri de kayıtlı, ağca, ağmaktan, yükselmek, yüksekteki, yukarıdaki ahur anlamı verir. 
(...) 

Eskişehir, 30 Kasım 2022, Seyfettin Ceylan 

Fotoğraf, Özbağ Belediyesi sayfasından alınmıştır

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Sivas Yıldızeli Nallı Köyü Yazıları-1

SİVAS İLİ YILDIZELİ İLÇESİ NALLI KÖYÜ YAZILARI-2

KIRK ÇINAR KORULUĞU "BİR YATILI OKUL HİKAYESİ"